Niesatelitarny system nawigacji
Co by było, gdyby Departament Obrony USA nie udostępnił wszystkim za darmo sygnału GPS? Czy musielibyśmy czekać na nowe, komercyjne satelity, czy dalibyśmy sobie radę bez nich? Przytaczamy historię produktu Etak, która miała szansę zastąpić GPS, zanim ten się jeszcze narodził.
W 1995 roku rząd USA postanowił zezwolić wszystkim na korzystanie z systemu lokalizacji GPS. Przez pierwsze pięć lat, do przełomu tysiącleci, było jednak pewne ograniczenie, i to dosyć znaczne: dokładność celowo zmniejszono do zaledwie 100 metrów. Dokładnie 10 lat przed bezpłatnym udostępnieniem sygnału GPS mieszkańcom Ziemi, pojawiła się całkowicie odmienna, jeżeli chodzi o zasadę działania, koncepcja nawigacji satelitarnej: Etak.
Jest rok 1985, nie ma bezprzewodowego Internetu, nie ma satelitów. W jaki sposób powstał Etak? Od zera. W związku z brakiem stałej sieci satelitów nad naszymi głowami, zdecydowali się na zastosowanie nawigacji zliczeniowej. Moduł nawigacji wyposażony był w czujniki ruchu (akcelerometry), kompas i dobrej jakości mapy cyfrowe, które nagrywano na taśmy. Żadnych satelitów. Wszystkie mapy były digitalizowane ręcznie z papierowych odpowiedników przez specjalne zespoły. Początkowo szło to mozolnie, ale z czasem stworzono specjalne oprogramowanie, które znacznie przyspieszało pracę.
Lokalizacja GPS działała więc na zasadzie zmiany pozycji: na początku użytkownik sam podawał pozycję i umieszczał Etak w samochodzie. Od tej pory urządzenie wyświetlało zmianę pozycji na bardzo zaawansowanym jak na owe czasy wektorowym monitorze. Co ciekawe, okazało się że w ówczesnej rozdzielczości wyświetlanie kursora na mapie nie zdawało egzaminu – było nie czytelne. Właśnie wtedy opracowano widok jaki dostępny jest w obecnych nawigacjach, czyli z punktu widzenia kierowcy.
System sprawdzał się naprawdę świetnie, ale tylko do czasu, gdy kierowcy poruszali się po drodze. Jakikolwiek off-road natychmiast powodował poważne problemy, gdyż system gubił swój punkt odniesienia, którym była naniesiona na mapie droga.
Podsumowując: Etak to bardzo rozwinięty jak na swoje czasy, lokalizator GPS. Jednak to ten wojskowy, amerykański wynalazek pozwolił nam w pełni rozwinąć sektor lokalizacji GPS oraz GPS do samochodu.
Kategorie: Wszystkie, Ciekawostki | Komentarze: Brak