Jak koronawirus spowolnił branżę motoryzacyjną
Koronawirus wywołujący chorobę COVID-19 przenosi się z człowieka na człowieka, ale epidemia dotyka także gospodarkę i uderza w największe koncerny motoryzacyjne.
Nie ma wątpliwości co do tego, że światowa gospodarka długo będzie podnosić się z kryzysu, który spowodował koronawirus. Wiele światowych koncernów motoryzacyjnych zostało nagle zamkniętych, a to nie jest praca, którą można wykonać zdalnie. Już teraz analitycy przewidują, że nie tylko pierwszy kwartał 2020 negatywnie wpłynie na sprzedaż samochodów. Wynikiem tego będą milionowe straty na europejskim i chińskim rynku motoryzacyjnym.
Kiedy w Grudniu 2019 w Chinach, odnotowano pierwsze przypadki koronawirusa, nikt nie przypuszczał, że jego rozprzestrzenianie się będzie lawinowo wywoływało masową izolację społeczeństwa. 11 marca Światowa Organizacja zdrowia ogłosiła stan pandemii koronawirusa. Sytuacja jest tak dynamiczna, że szybkość i skuteczność podejmowanych decyzji najpierw uderza w pracowników, którzy z dnia na dzień nie mogą stawić się do pracy, a potem paraliżuje cały rynek.
POLSKIE PRODUKCJE SAMOCHODÓW I KOMPONENTÓW
Pandemia koronawirusa w Polsce odpowiada za tymczasowe wstrzymanie działalności fabryki Opla w Gliwicach, Volkswagena w Poznaniu, Swarzędzu i Wrześni, Fiata w Tychach i ograniczeniu pracy fabryki w Bielsku-Białej. Z dnia na dzień zawieszono pracę dla tysięcy szeregowych i wysoko wykwalifikowanych pracowników. Najbliższe dni i tygodnie będą pełne obaw i niepewności co do utrzymania wszystkich stanowisk pracy.
Obecna przerwa w produkcji to na razie plany na najbliższe tygodnie, które wraz z wydłużeniem społecznej kwarantanny, również mogą się przeciągnąć w czasie, czyli powodować kolejne finansowe straty.
Prezes polskiego Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Alfred Franke wyjaśnił, na czym polega globalny kryzys w łańcuchu dostaw.
– W przeciętnym samochodzie znajduje się około 30 tysięcy części pochodzących od setek dostawców. Wystarczy, że zabraknie jednej z nich, by montownia musiała zatrzymać całą linię produkcyjną. Dlatego dłuższe przerwy w dostawach, nawet tych mniej istotnych części i komponentów, to problem – powiedział po wybuchu epidemii koronawirusa.
KORONAWIRUS ZAMYKA ŚWIATOWE KONCERNY
Krytyczna jest także sytuacja na świecie. Z powodu COVID-19 duże koncerny motoryzacyjne zatrzymały prace w swoich fabrykach. Należą do nich amerykański Ford, japoński Nissan, Honda, Suzuki i Toyota oraz francuski Renault. Łańcuch dostaw z Europy do Chin uniemożliwia dostawę części, co z kolei spowodowane jest zamknięciem europejskich produkcji. Również fabryka Hyundai tymczasowo przerwała dostawę komponentów z Korei Południowej do Chin. Kolejnym problemem, oprócz wstrzymania produkcji przemysłowej są pracownicy, którzy w obawie o swoje zdrowie i duże prawdopodobieństwo narażenia rodziny, odmawiają przyjścia do pracy.
POWAŻNA SYTUACJA WE WŁOSZECH SPOWODOWANA PANDEMIĄ
Fiat Chrysler Automobiles w obawie przed rozprzestrzenianiem się koronawirusa, a także ze względu na największą w Europie liczbę zachorowań, musiał ograniczyć swoją działalność. Tamtejsze władze podjęły decyzję o kwarantannie całego kraju, co powoduje częściowe wstrzymanie działalności włoskiego producenta opon Pirelli na północy kraju.
SPOŁECZNA POSTAWA DO WALKI Z EPIDEMIĄ
Problem epidemii koronawirusa narasta, dlatego aby przetrwać kryzys, wiele firm wspiera wysiłki rządu. Produkują produkty ochrony dróg oddechowych, takich jak maseczki, respiratory, ubrania czy żele antybakteryjne. Amerykański General Motors wykorzystując swoją specjalistyczną wiedzę, wspólnie z Ventec Life Systems produkuje respiratory. W trudnych czasach globalnego kryzysu, wiele firm chce pomóc lekarzom i służbom ratowniczym. Produkują lub przekazują pieniądze na środki ochrony zdrowia publicznego. Firma Razer przekazuje milion maseczek chirurgicznych najbardziej potrzebującym krajom. W Polsce, producenci różnych branż szyją jednorazowe maseczki chirurgiczne, czepki i kombinezony, które następnie trafiają do szpitali w całym kraju.
Na całym świecie trwa walka o zdrowie ludzi. Są kraje, które w obawie przed kryzysem gospodarczym opóźniają wprowadzenie społecznej kwarantanny i nie podejmują decyzji o spowolnieniu rynku pracy. Czas pokaże jak te działania przełożą się na ogólną kondycję poszczególnych krajów.
źródło: gm.com; alebank.pl; ithardware.pl
Kategorie: Ze świata, Wszystkie, Ciekawostki | Komentarze: Brak