Szyna CAN i GPS
Trzy zdania ze słownika i encyklopedii
Nazwa pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem od Controller Area Network (CAN). Bus to po angielsku po prostu szyna danych, czyli taka część magistrali, która jest odpowiedzialna za transmisję danych. W związku z tym na CAN Bus po polsku mówi się po prostu „szyna CAN”. Sama nazwa „Controller Area Network” została nadana przez Niemca, doktora Wolfharda Lawrenza z Uniwersytetu w Bruszwiku, w roku 1983.
Czyli co to jest?
Szyna CAN to szyna transmisji szeregowej danych wykorzystywana w pojazdach i na pokładach statków powietrznych. Łączy ona pojedyncze systemy i czujniki w pojeździe w jednym miejscu, co pozwala na znaczne uproszczenie; dzięki szynie CAN nie trzeba łączyć ze sobą poszczególnych elementów pojazdu bezpośrednio. Wystarczy pośrednio podłączyć wszystko pod szynę CAN, co ogranicza skomplikowanie instalacji dodatkowych modułów (takich jak lokalizatory GPS) w samochodzie. Dodatkowo pozwala to wszystkim czujnikom i elementom pojazdu komunikować się między sobą na pojedynczym lub podwójnym łączu szeregowym o wysokiej przepustowości nawet 1 megabita na sekundę.
GPS CAN
Jakie są plusy z połączenia systemów GPS i CAN? Bardzo znaczące. Po pierwsze jednym z najistotniejszych, z punktu widzenia zarządzającego flotą, czujników podłączonych pod szynę CAN jest czujnik poziomu paliwa. Jest to jak do tej pory najbardziej niezawodny sposób na kontrolowanie zużycia paliwa. Moduły GPS CAN pozwalają przy pomocy komunikacji GSM/GPRS wysyłać nie tylko informacje dotyczące pozycji samochodu, ale również poziomu paliwa na żywo, a w przypadku IKOL nawet do 12 miesięcy wstecz.
Przewaga nad sondą paliwową
Sondy paliwowe, o czym w sposób mniej lub bardziej bolesny przekonują się niemal wszyscy mający związek z flotami transportowymi lub maszynowymi, są po pierwsze drogie, po drugie łatwo je pracownikom „przypadkowo” uszkodzić, a po trzecie niełatwo je zainstalować. Podpięcie się pod szynę CAN usuwa wszystkie te problemy: są niedrogie, jakakolwiek ingerencja w nie, od razu oznacza celowe działanie i są stosunkowo nieskomplikowane w instalacji. Specjalne alerty email i powiadomienia SMS natychmiast informują o przypadkach kradzieży z baku: nagły spadek paliwa w ciągu np. 2 min o 5-10% oznacza usunięcie paliwa z baku, czyli najprawdopodobniej kradzież paliwa.
Kategorie: Wszystkie | Komentarze: Brak